اذعان رسانه‌های صهیونیستی به واهمه تل‌آویو و واشنگتن از روابط ایران و چین

براساس این بیانیه  رسمی این کمک باهدف بهبود زیرساخت‌های شبکه داخلی سوریه به ویژه در مناطقی که طی بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ آسیب دیدند استفاده خواهد شد. به علاوه «فنگ بیائو » سفیر چین در سوریه و « فادی صلاتی ال خلیل» رئیس بخش همکاری بین الملل و برنامه‌ریزی سوریه توافقنامه‌ای برای تحویل این تجهیزات به وزارت ارتباطات و فن‌آوری سوریه امضا کردند.

باوجود این پیچیدگی‌هایی در این رابطه وجود دارد، جدایی از پکن برای اسرائیل کار آسانی نخواهد بود. چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری و منابع سرمایه‌گذاری خارجی برای اسرائیل است. 

روابط میان چین و اسرائیل تا سالهای اخیر که با فشار آمریکا به اسرائیل برای محدود کردن ارتباط با چین همراه بود در وضعیت خوبی بود. 

بنابر این هنگامی که اسرائیل از چین جدا شود، فرصت‌های بزرگتری برای همکاری میان متحدان نزدیک بوجود خواهد آمد. ابتکار بازار آزاد از هرآنچه که شبیه مدل دولتی چینی است پیشی خواهد گرفت.در همین حال پکن با حمایت از بزرگترین دشمن خطرناک اسرائیل یعنی ایران ، معادله‌ها را برهم زده است. اکنون اسرائیل به خوبی می‌داند باید از بهترین متحدش(آمریکا) پشتیبانی کند و از بزرگترین رقیب آن یعنی چین فاصله بگیرد. 

این رسانه اسرائیلی همچنین بدون ارائه سند و مدرکی، ادعا کرده است که مقامات چینی درباره منشا همه گیری ویروس کرونا و در دسترس قرار دادن اطلاعات در این خصوص پنهانکاری کردند و جهان را فریب دادند. همه‌گیری که شرایط اقتصادی و انسانی را در سراسر جهان ویران کرد. 

به گزارش ایرنا، موضع گیری های اخیر چین در خصوص رویدادهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز باعث چندان به مذاق مقامات و رسانه های رژیم صهیونیستی خوش نیامده است.

« وانگ ونبین » چندی پیش درگیری اخیر بین اسرائیل و فلسطین را که تلفات غیرنظامیان بسیاری از جمله کودکان به دنبال داشت محکوم کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی اعلام کرد چین به حمایت قاطع از فلسطینیان در احیای حقوق مشروع آنها ادامه خواهد داد.

در آخرین تحلیل‌ها آمده است اسرائیل جز ایستادن در کنار آمریکا چاره‌ای ندارد.  این مسئله باید در اقدامات و سیاست رسمی بازتاب پیدا کند. نیازی نیست تل اویو این بار را بر روی دوش بخش خصوصی با قوانین و مقررات غیرضروری بیندازد و یا بیانیه‌های عمومی  منتشر کند که چین را خشمگین کند. درعین حال سیستم غیررسمی اسرائیل که شامل شبکه‌ای کوچک و درهم تنیده از ماموران اداری ارشد و مقام‌های امنیتی است می تواند در محدود کردن روابط چین کاملا موثر باشد. این موضوعات، مسائل امنیتی حساسی هستند و باید دستورکارهای تنگ‌نظرانه را کنار بگذارد. 

به علاوه آنچه چین پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان با انجام رزمایش‌های نظامی وسیع در تنگه تایوان نشان داد حاکی از این است که  ارتش چین ممکن است از نیروی نظامی برای تهدید آمریکا و متحدانش استفاده کند.

داده‌ها نشان می‌دهد اوج سرمایه‌گذاری هر دو طرف چین و اسرائیل در سال ۲۰۱۸ بوده است و از آن زمان رو به کاهش است. به علاوه شمار شرکت‌های اسرائیلی با کاهش ۱۵ درصدی طی ۶ سال گذشته به ۴۸۰ شرکت رسیده است. تا پیش از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا چین بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در آسیا و دومین شریک تجاری در جهان بوده است و همواره پروازهای مسقیم میان دو کشور وجود داشت

به گزارش روز شنبه ایرنا، روزنامه صهیونیستی « جروزالم پست » نوشت تنش‌های اخیر میان آمریکا و چین پیرامون سفر جنجالی « نانسی پلوسی » رئیس نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان می‌تواند منجر به مناقشه‌ای بزرگ شود. اسرائیل قادر نیست نقش مستقیمی در این منازعه ایفا کند اما  پیام تل آویو واضح است: “اسرائیل بدون تردید کنار آمریکا می‌ایستد.” 

وی با دلخراش توصیف کردن این مساله تصریح کرد چین قاطعانه با هرگونه خشونتی که غیرنظامیان را هدف قرار می دهد مخالف است و آن را محکوم می کند.

براساس نظرسنجی « پیو » که در ماه ژوئن منتشر شد ۴۸ درصد مردم نگاه مثبتی به چین نسبت به سایر کشورهای غربی دارند در حالی‌که  ۴۶ درصد از پکن مایوس شدند.

این رسانه اسرائیلی مدعی است: این خطرات به همین اندازه برای آمریکا نیز مهم و مسئله‌ساز است. « شی جینپینگ » رئیس جمهوری چین به دنبال جایگزینی با آمریکا در رسیدن به قدرت مطلق و برتر در منطقه هند-اقیانوسیه و به تدریج سلطه برتمام جهان است.

فروش تکنولوژی نظامی حساس از سوی اسرائیل به پکن که شامل پهپادهای « هارپی » و جنگنده‌های هشداری « فالکن » بود جرقه بحران سیاسی جدی میان واشنگتن و تل اویو شد. تنش‌ها تنها زمانی فروکش کرد که اسرائیل مکانیسم کنترلی جدید صادراتی در وزارت دفاع را که به محدودکردن فروش تکنولوژی نظامی به چین بود را اجرایی کرد. 

بدین ترتیب اکنون زمان درست برای ارزیابی دوباره روابط اسرائیل با تایوان است و دلیلی وجود ندارد تا اسرائیل موی دماغ چین شود. 

براساس گزارش پایگاه خبری « دیفنس » کمک‌های جدید چین به سوریه نیز زنگ خطر را برای اسرائیل به صدا درآورده است. بیانیه اخیری که از سوی چین  در ۲۰ ژوئیه در مراسمی در دمشق برای کمک به سوریه منتشر شد زنگ خطر را در حلقه امنیتی اسرائیل به صدا درآورد. در این بیانیه آمده است سوریه تجهیزات ارتباطی پیشرفته از چین دریافت خواهد کرد.

از سوی دیگر واشنگتن انتظار دارد متحدانش در “جنگ سرد جدید ” میان چین و امریکا، در تیم دوستان آمریکا صف آرایی کنند. رقابت آمریکا و چین به اندازه رقابت مسکو و واشنگتن در زمان جنگ سرد شدید است. اسرائیل در آن زمان خردمندانه تصمیم گرفت و اکنون نیز باید راه عاقلانه‌ای انتخاب کند. بحران‌های میان آمریکا و چین بر سر جزیره تایوان در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶، هنگامی بروز کرد که چین آزمایش‌های موشکی اطراف آب‌های تایوان را انجام می داد و « بیل کلینتون » رئیس جمهوری سابق آمریکا گروه‌های جنگی آمریکایی را به تنگه تایوان گسیل کرده بود که باعث تسریع حساسیتی بزرگتر در روابط چین و اسرائیل در دهه بعدی شد. 

از سوی دیگر چین بخش تکنولوژی اسرائیل و موسسات تحقیقاتی دانشگاهی آن در سطح جهان را به عنوان منبع اساسی و ضروری تکنولوژی به رسمیت می‌شناخته است و با این حال سرمایه‌گذاری‌های کوچک پکن ذاتا استراتژیک هستند و به عنوان اهرم برتری اسرائیل در هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های فراصوتی، اطلاعات رباتیک و وسائل نقلیه خودکار طراحی شدند.تمامی این تکنولوژی ها از سوی وزارت دفاع آمریکا به عنوان تلاش برای بروزرسانی نظامی خودش حتی اگر کاربردهای غیرنظامی داشته باشند ضروری قلمداد شده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفته بود: دلیل اصلی درگیری‌های مکرر بین اسرائیل و فلسطین، عدم اجرای راه حل دو کشوری و انکار طولانی مدت درخواست مشروع مردم فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84858899/%D8%A7%D8%B0%D8%B9%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D9%88%DB%8C%D9%88-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7

به علاوه رسانه‌های دیگر اسرائیلی از جمله « تایمز آو اسرائیل » با نگاهی مشابه در مقاله‌ای از قول «آصف اوریان »ژنرال سابق در مرکز سیاست‌گذاری چین- اسرائیل در تل‌آویو نوشت : « ماه عسل روابط میان اسرائیل و چین به پایان رسیده است. یکسری شاخص‌هایی نشان  می‌دهد که ما در دوره جدیدی از روابط میان کشورها قرار گرفتیم و این روابط امروزه پیچیده‌تر و ترسناک‌تر از گذشته است.» 

امروز افزایش روابط میان ایران و چین نگرانی عمده برای هر دو طرف تل اویو و واشنگتن است. چین قصد دارد در قالب یک قرارداد همکاری ۲۵ ساله، ۴۰۰ میلیارد دلار طی ۲۵ سال آینده در اقتصاد ایران  در تبادل نفت، تقویت همکاری نظامی و تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا و انزوای تهران سرمایه‌گذاری کند. با این شرایط چنین منبع مالی به ایران کمک خواهد کرد تا صنعت دفاعی خود را تقویت کند. برای اسرائیل این توافقنامه هشداری دیگر است که این نظر را در ذهن متبادر می‌کند: ” چین دوست ما نیست، اکنون زمان آن رسیده تا از پکن دوری کنیم.” 

واشنگتن می‌تواند با تقویت روابط و همکاری آکادمیک و تکنولوژی دفاعی آمریکا- اسرائیل برای مثال با ایجاد کارگروه تکنولوژی عملیاتی که از سوی کنگره اخیرا میان پنتاگون و وزارت دفاع آمریکا شکل گرفته مدل‌ خوبی از همکاری فعالانه بسازد.

این موضوعی دردناک است اما اسرائیل باید در روابط خود با چین تجدید نظرهایی داشته باشد. ارتش و قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا برای امنیت اسرائیل ضروری است. همکاری تکنولوژیکی اسرائیل و چین موجب فرسایش اتحاد تل اویو با آمریکا می‌شود. محققان اسرائیلی باید در نظر داشته باشند تحقیقات مشترک با طرف چینی به ویژه بخشی که به دولت و یا ارتش چین مرتبط است به توانایی آنها برای کار با آمریکا ضرر خواهد زد. کارآفرینان اسرائیلی نیز باید توجه داشته باشند که همکاری با چین به شکل جدی دسترسی آنها را به بازار آمریکا محدود خواهد کرد. اسرائیلی‌ها در تمام بخش‌ها باید این توهم را رها کنند که تمایزی میان پروژه‌های نظامی و غیرنظامی در مورد چین وجود دارد. درعوض کارآفرینان و محققان اسرائیلی باید روابط خود را با تایوان تقویت کنند. این درحالی است که اقتصاد تایوان در مقایسه با چین کوچک است. 

در این راستا « دنی یاتوم » رئیس سابق موساد در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد : « هرگونه روابطی میان قدرتی جهانی مانند چین و کشوری که یکی از دشمنان اسرائیل است، نگران کننده است. بدون تردید چینی‌ها برنامه بزرگی در سوریه دارند و اسرائیل باید مطمئن شود چیزی موجب محدودیت آزادی عمل اسرائیل در سوریه نمی‌شود.» 

تحلیل‌گران معتقدند دلایل واقعی برای نگرانی در اسرائیل از سرمایه‌گذاری بزرگ چین در سوریه وجود دارد.