الگوی خیاطی-چرا باید از الگوی خیاطی استفاده کنیم؟-فروشگاه اینترنتی روچی

الگوی خیاطی-چرا باید از الگوی خیاطی استفاده کنیم؟-فروشگاه اینترنتی روچی

نکته ی بعدی که باید در مورد استفاده از الگو به آن اشاره کنیم این است که خیاطی روش های متفاوتی دارد که با توجه به محاسبات و ظرافت های مختلفی که در هر کدام از این روش ها وجود دارد الگوهای خیاطی که در هر کدام مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. استفاده از الگوی خیاطی این قابلیت را دارد که قبلا از این که شروع به برش پارچه کنید هر گونه تغییری که می خواهید روی الگو پیاده کنید بدون این که به پارچه ی اصلی صدمه ای برسد. استفاده از الگوی خیاطی به دلیل ظرافت ها و محاسبات به کار رفته در آن باعث می شود که نتیجه ی کار ظریف تر و دقیق تر باشد. تولید الگو بین طراحی لباس و تولید آن پلی ارتباطی ایجاد می کند که فردی که الگو را تولید می کند این هنر را دارد که یک قطعه پارچه را با منحنی های بدن انسان مطابقت دهد. علاوه بر نشان دادن لباس تمام شده، پاکت‌های الگو معمولاً شامل نمودارهایی برای اندازه‌گذاری، تعداد قطعات موجود در یک الگو و پارچه‌های پیشنهادی و مفاهیم و لوازم خیاطی لازمه است.

بسیاری از افرادی که در زمینه ی خیاطی مشغول به کار می شوند استفاده از الگوی خیاطی به دلیل ساده تر شدن کار به روش بدون الگو ترجیح می دهند. به همین دلیل ما در روچی قصد داریم شما را با الگوی خیاطی و اهمیت آن در دوخت لباس آشنا کنیم. الگوهای اصلی دوخت عموماً روی کاغذ پوستی چاپ و در بسته‌های حاوی دستورالعمل دوخت و پیشنهادهای خود را برای پارچه و نوع تزئینات فروخته می‌شوند.[۶] آنها همچنین از طریق اینترنت به عنوان پرونده‌های قابل بارگیری در دسترس هستند. دوزندگان خانگی می‌توانند الگوها را در خانه چاپ کنند یا پرونده الکترونیکی را به مغازه‌هایی ببرند که کپی و چاپ انجام می‌دهد. الگوهای مدرن برای تأمین نیازهای مصرف‌کنندگان، در طیف گسترده‌ای از قیمتها، اندازه‌ها، سبک‌ها و سطح مهارت خیاطی موجود است.

  • مهم ترین مرحله در دوخت لباس، تولید الگو است، زیرا دقت و توجه در تهیه الگوی خیاطی خوب می تواند تاثیر مستقیم در نتیجه نهایی کار به همراه داشته باشد.
  • بسیاری از مربیان حرفه‌ای برای شروع آموزش خیاطی به افراد استفاده از این الگوها را پیشنهاد می‌دهند.
  • کل یا بخشی از این مقاله به زبانی به‌جز زبان فارسی نوشته شده‌است.
  • پس مسلما و معقولا، اگر میخواهید شخصی دوزی کنید باید الگوی آماده را قبل از استفاده با اندازه‌های شخص مورد نظرکنترل کنید و اگر لازم بود تغییرش دهید.

این موضوع معمولا بدان معنا است که الگو را می توان در هر دو جهت قرار داد تا زمانی که با خط راه پارچه همسو شوند. با این حال این روش برای پارچه های با پرز و کرک زیاد مثل پارچه های مخمل، کبریتی و خز مصنوعی مناسب نیست. در این موارد شما می توانید برای حفظ استحکام در هر تکه از الگو، جهت فلشی که به سمت بالا اشاره دارد را در نظر بگیرید و فلش دیگر را نادیده بگیرید. اهمیت استفاده از الگو به حدی است که از آن به عنوان پل ارتباطی بین طراحی و تولید لباس، یاد می شود.

الگوی خیاطی شما شامل یک یا چند طرح خطی است که هدف از آوردن آنها ارائه تصویری ساده از لباس دوخته شده است. معمولا برای هر نمونه از الگوی خیاطی، مانند نمونه های آستین بلند یا کوتاه یا نمونه های با بلندی مختلف یک تصویر خطی ارائه می شود. آنها به شما در تصمیم گیری اینکه کدام نمونه مناسب شما است، کمک می کنند.

چرت ها در یک الگو به چه معنا هستند؟

ببینید که قرار است بلوز یا تاپ تا کدام ناحیه از کمرتان را بپوشاند. کاغذی را انتخاب کنید که اندازه باشد، یعنی بتوانید تمام بخش‌های الگو را روی آن بکشید و قیچی کنید. سپس خط‌کش را بردارید و از بالای کاغذ به‌اندازه قد لباستان علامت بزنید. مثلا اگر می‌خواهید پیراهنی ساده بدوزید، برای الگویش فقط نیاز به یک بخش برای جلوی لباس، یک بخش برای پشت لباس و آستین‌ها دارید. میتوانید هر مدل لباسی اعم از مانتو، شومیز، پالتو، کت، سرافون، لباس عروس و یا لباس مجلسی بدوزید و فقط کافیست تا مدل موردنظر خود را روی آنها پیاده کنید.

الگوی آماده خیاطی در خانه 3

کاغذ الگو در رنگ ها و طرح های متنوعی وجود دارند که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شوند. کاغذ الگو ها معمولا در سایزهای بزرگ و به صورت رولی و کیلویی عرضه می شوند. در ادامه به بررسی انواع کاغذهای الگو و کاربردهای آنها می پردازیم. می‌خواهید لباستان آستین داشته باشد؟ باید بروید سراغ اندازه‌هایی که در قسمت دوم گرفتید. طول آستین و بخش بالایی بازویتان چقدر بود؟ با درنظرگرفتن مدل آستین و اندازه‌ها، شکل این بخش لباس را روی کاغذ الگو بکشید. مجله مد و فشن روچی، یکی از قدیمی ترین مجلات تخصصی حوزه مد و فشن و نساجی است که از سال 94، محتواهای با کیفیت و کاربردی تولید میکند.

نشانه گذاری تکه های الگو

گاهی اوقات از بین بردن ایراد اندامی بسیار سخت است و حتی با چندین بار پرو اولیه لباس، بازهم نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست پیدا الگو آماده سیماکده کرد. این الگوها با دقت بسیار زیاد و بدون ایرادات اندامی تهیه می‌شوند و به همین دلیل بهترین گزینه برای دوختی تمیز و منحصر به فرد هستند. کاغذ الگو خیاطی مهمترین ابزار یک خیاط است که با استفاده از آن می تواند الگو را روی پارچه پیاده کند. اما کدام کاغذ الگو بهتر است؟ تمام کاغذ الگوهای معرفی شده در سایز های بزرگ به صورت رولی و کیلویی قابل عرضه می باشند و مناسب کشیدن الگوی خیاطی هستند.

با استفاده از الگو آماده به خوبی می‌توان لباسی دقیق با اندازه‌های درست و اصولی دوخت که دقیقا شبیه به لباس‌های جذاب در مزون‌های برتر است. این الگوها را هم می ‌توانید در منزل و روی برگۀ A4 کپی کنید و هم به مراکز کپی مراجعه و آن ها را پرینت بگیرید. اگر تعدادِ صفحات زیاد نباشد، می ‌توانید برگه‌ های A4 را به یکدیگر وصل کنید؛ اما اگر تعداد آن‌ ها زیاد باشد، اذیت خواهید شد. برندهای معروف جهان، الگوهای خود را روی کاغذهای ابریشمی چاپ می ‌کنند که خیلی هم گران است؛ اما برندهای نه چندان معروف، این الگوها را روی کاغذهای ضخیم‌ تر چاپ می ‌کنند، همان کاغذهایی که در دسترس همۀ ما قرار دارد.