«ایران با شکوه» در نمایشگاه گردشگری ژاپن و فرانسه/ دانش‌بنیان‌ها ایران را معرفی می‌کنند

پاویون ایران در «تاپ‌ریزا» حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است/ در اکسپو ۲۰۲۰ ضرر کردیم

وی با اشاره به هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی و انجمن های فعال حوزه گردشگری گفت: نظر بخش خصوصی درباره محتوا و نحوه حضورشان در نمایشگاه بین‌المللی جاتا و تاپ ریزا دریافت شده است، البته زیرساختی هم مهیا شده تا بخش خصوص که توانایی حضور در رویدادهای بین‌المللی را ندارد در این رویدادها معرفی شوند.

وی همچنین درخصوص هزینه و بودجه‌ اولیه صرف شده برای نمایشگاه گردشگری فرانسه گفت: برآورد اولیه این است که در تاپ ریزا فرانسه بیش از ۱۷۰ هزار یورو هزینه می‌شود، البته هنوز کاملا مشخص نیست. اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که البته همش برای ما که مجری نمایشگاه های خارجی هستیم ضرر بود. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84868431/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، روح‌الله حسین‌زاده روز دوشنبه -هفتم شهریور ۱۴۰۱- در نشست خبری درباره نمایشگاه های گردشگری جاتا در توکیو ژاپن (JATA Tourism Expo Japan ۲۰۲۲) و تاپ ریزا  در پاریس فرانسه (IFTM Top Resa Paris) اظهار داشت: مسئولیت برنامه های اجرایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله نمایشگاه های داخلی و خارجی به عهده این شرکت است. برای این دو نمایشگاه خارجی که پیش رو است تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و رویکرد اصلی ما بر اساس شعار سال است که رهبر معظم انقلاب نامگذاری کرده و تلاش می کنیم در این رویدادها ظرفیت ها، جاذبه‌ها و زیرساخت‌های کشورمان را در حوزه گردشگری در چارچوب شعار ایران با شکوه به خوبی به جهان معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با اشاره به سیاست ایران‌هراسی که مانع از توسعه گردشگری ایران می شود، یادآور شد: برخی از کشورها حتی کشوری مانند پاکستان که همسایه ما است، شناخت زیادی از ایران ندارند از این رو حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی با هدف تقویت دیپلماسی فرهنگی بر توسعه روابط گردشگری بسیار موثر است. 

وی در خصوص لزوم حضور ایران در نمایشگاه فرانسه که دائم گردشگران را از سفر به ایران منع می‌کند، گفت: حضور ما در کشورهای برگزارکننده نمایشگاه این گونه نیست که فقط از آن کشور گردشگر جذب کنیم، بلکه هدف ما جذب و معرفی ایران در میان کشورهای شرکت کننده دیگر هم است. می‌خواهیم دیپلماسی گردشگری را تبدیل به اقدام موثر کنیم.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته همش برای ما ضرر بود

«ایران با شکوه» در نمایشگاه گردشگری ژاپن و فرانسه/ دانش‌بنیان‌ها ایران را معرفی می‌کنند

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری جاتا ژاپن ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۳ مهرماه ۱۴۰۱ ) در توکیو ژاپن و نمایشگاه تاپ ریزا پاریس (IFTM Top Resa Paris)  از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) در پاریس برگزار می‌شود

نمایشگاه‌های بین‌المللی در تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط گردشگری بسیار موثر است

حسین‌زاده توضیح داد: قبل، حین و بعد از این دو رویداد اقدامات و دستاوردها را گزارش می‌دهیم، دستاورد نهایی بعد از نمایشگاه ارزشمندتر است، آسیب‌شناسی و نقد و ارزیابی می‌تواند به ما کمک کند در رویدادهای آتی کاستی را کاهش دهیم و دستاوردهای اثربخش‌تری داشته باشیم.

قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی بیان کرد: همچنین با توجه به تاثیر فعالان تاثیرگذار پربازدید فضای مجازی (اینفلوئنسرها) در جذب مخاطبان به رویدادهای فرهنگی و هنری، از دو فعال فضای مجازی ژاپن و فرانسه که به ایران علاقه‌مند هستند، دعوت کردیم در پاویون ایران حضور داشته باشند، از ایران هم دو فعال مجازی ما را در هر دو نمایشگاه همراهی می‌کنند.

حدود ۱۵۰ کشور در نمایشگاه های جاتا ژاپن و تاپ‌ریزا پاریس حضور خواهند داشت

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: یکی از مشکلات دیده نشدن خروجی نمایشگاه‌ها این بود. تاکنون گزارشی از دستاوردهای نمایشگاه‌های گردشگری گذشته وجود نداشته است به همین منظور دبیرخانه‌ای برای مطالعه اسناد و اقدامات سنوات گذشته در شرکت فعال شده است. البته بخش خصوصی مشارکت کننده در این رویداد می تواند گزارش های خوبی منتظر کند.

«ایران با شکوه» در نمایشگاه گردشگری ژاپن و فرانسه/ دانش‌بنیان‌ها ایران را معرفی می‌کنند

وی تصریح کرد: در این دو رویداد از فناوری‌های نوین واقعیت مجازی و همچنین ایفای نقش رسانه‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم. با QR کدهایی که داریم به معرفی جاذبه های ایران و بخش خصوصی می‌پردازیم. همچنین محتوای مکتوب از تجارب نمایشگاه را برای آیندگان تدوین می‌کنیم، از جاذبه‌های طبیعی ایران، میراث‌فرهنگی و موزه‌ها، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، آیینی و نمایشی و همچنین موسیقی محتوا تولید و در نمایشگاه توزیع می شود. نشست‌های تخصصی با حضور متخصصان صنعت گردشگری از دیگر برنامه های این دو رویداد بین المللی گردشگری است.

سماواتی گفت: در این نمایشگاه مسابقه یک مسابقه عکس از ایران طراحی کردیم که به برنده نهایی یک بسته سفر سه روزه به ایران هدیه می‌دهیم. کارهای نرم‌افزاری طرح‌های نمایشگاه گردشگری پاریس نهایی شده است و پوستر این رویداد به زودی رونمایی می‌شود.

امیر سماواتی قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی نیز توضیح داد: در نمایشگاه تاپ ریزا پاریس حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع برای پاویون ایران در نظر گرفته شده است که در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم. در طراحی دکور از سرستون های تخت جمشید و  معماری هخامنشی استفاده کردیم. نمایشگرهایی در ستون‌ها طراحی شده تا محتواهای تولیدی از ایران را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذاریم.

طیبه محمد مدیرعامل شرکت سرو بنیان ادبی مجری نمایشگاه های بین‌المللی جاتا و تاپ‌ریزا نیز اظهار داشت: در این دو رویداد سه هدف «نمایش تمدن ایرانی، پیوند فرهنگ‌های خرد و حفظ آن در اقلیم جغرافیایی» ، «نمایش توانمندی‌های ایران در حوزه گردشگری» و «نمایش میراث فرهنگی ملموس و ایجاد بستری برای خودنمایی میراث فرهنگی ناملموس» برنامه‌ریزی کردیم. تجریه اکسپو ۲۰۲۰ نشان داد که کشورها روی میراث ناملموس به عنوان حافظه معنوی کشورشان خیلی کار کردند.

محمد با بیان اینکه مساحت غرفه ایران در نمایشگاه جاتای ژاپن ۷۰ متر مربع در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: «خلق رویدادی جدید» شعار نمایشگاه جاتا در ژاپن است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تحقیق میدانی از ژاپن در نمایشگاه جاتا در کنار استفاده از ظرفیت‌های دیجیتالی به موضوع سنت نیز توجه خاص خواهد شد زیرا ژاپنی‌ها به این حوزه نگاه ویژه‌ای دارند. در این رویداد در کنار معرفی جاذبه‌های گردشگری و آثار فرهنگی تاریخی کشورمان چند نفر از هنرمندان صنایع‌دستی در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند تا شاهد معرفی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: حدود ۱۵۰ کشور در هر کدام از نمایشگاه های جاتا و تاپ‌ریزا حضور خواهند داشت. امسال در چند بخش جدید محتوای جدیدی نسبت به گذشته ایجاد کردیم، سناریوهای آن نوشته شده و محتوای لازم برای معرفی صنعت گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی ایران تدوین و در حال نهایی شدن است و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این سه حوزه را معرفی می کنند.

هنرمندان صنایع‌دستی در کنار فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاه‌های بین المللی گردشگری حضور دارند

مشارکت حدود ۳۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در «جاتا» و «تاپ‌ریزا»

تجربیات حضور ایران در نمایشگاه‌های خارجی مکتوب می‌شود / تجربه ۲۳ نمایشگاه خارجی

محمد گفت: تاکنون ۲۳ نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را برگزار کردیم. در نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا  ۳ حوزه نوآوری و خلاقیت، کسب و کارهای کوچک و صنعت گردشگری را مد نظر داریم. ۵۴ متر در جاتا ژاپن و حدود ۷۰ متر در تاپ ریزا فرانسه خواهیم داشت. حدود ۱۷ تا ۲۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه فرانسه و ۱۲ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه جاتا ژاپن حضور خواهند داشت. از آنجا که نگاه دنیا به افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است و از این افراد دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند در این میان از یک نقاش، و همچنین استادکارهای صنایع دستی هم دعوت کردیم.

«در تاپ ریزا فرانسه مکان مناسبی نداشتیم، اما با رایزنی در مسیر موضوعی و اصلی نمایشگاه در کنار غرفه اینفلوئنسرها قرار گرفتیم. در این نمایشگاه دهکده موضوعی استارتاپ‌ها و اینفلوئنسرها از بخش‌های موضوعی و اصلی است»