جنگ اوکراین چه تاثیری بر مساله انرژی در آسیا دارد؟

تلاش‌های راجاپاکسا برای حل و فصل بدترین بحران اقتصادی سریلانکا در بیش از ۷۰ سال گذشته، از جمله تامین حمایت مالی از هند و چین، تاکنون نتوانسته به هفته ها کمبود سوخت، نیرو، غذا و سایر اقلام ضروری پایان دهد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه سنگاپوری «سوت چاینا مورنیگ پست»، تشدید تنش ها میان روسیه و اوکراین همچنین بر اهداف اقلیمی چین و هند نیز تاثیرگذار بوده است. بر اساس این گزارش، بحران انرژی ناشی از وقوع جنگ اوکراین سبب شده است شماری از کشورهای ثروتمند نظیر کره جنوبی و ژاپن استفاده از انرژی هسته ای را مورد بازنگری قرار دهند.

جنگ اوکراین چه تاثیری بر مساله انرژی در آسیا دارد؟

کشورهای غربی در راستای ممنوعیت اتحادیه اروپا درباره واردات زغال سنگ که از ۱۱ اوت(مرداد) اجباری شده که با هدف کاهش درآمد انرژی کرملین از ماه فوریه اعمال شده است، از کالاهای روسی اجتناب می‌کنند. این ممنوعیت روسیه را مجبور کرده است تا خریدارانی از جمله چین و هند را هدف قرار دهد و با قیمتی ارزانتر محصولش را به فروش برساند.  

به عنوان مثال، کشورهای ثروتمند مانند کره جنوبی یا ژاپن با هدف تامین امنیت انرژی خود در کوتاه مدت به سوی استفاده از انرژی هسته ای گرایش پیدا کرده اند. چین و هند نیز با هدف تامین نیازهای عظیم انرژی خود برای مدت کوتاهی به سوی استفاده از زغال سنگ روی آورده اند.

به گزارش خبرگزاری «کیودو» ژاپن، برنامه تغییر سیاست انرژی هسته‌ای در ژاپن که همچنین دوره خدمات حداکثری برای راکتورهای هسته‌ای موجود بالای ۶۰ سال را تمدید می‌کند در کنفرانس دگرگونی صنعتی و حذف کربن اعلام خواهد شد.  

در این خبر که بازتاب گسترده‌ای در رسانه های هند نیز داشته، آمده است: «پتر بابیلف» رئیس بخش صنعت زغال سنگ وزارت انرژی روسیه می گوید: در صورت برطرف شدن مشکلات لجیستیکی، هند احتمالا تا سال ۲۰۳۵ ۴۰ میلیون تن زغال سنگ حرارتی و کک از روسیه می خرد.  

این مقام وزارت انرژی روسیه با بیان اینکه پیش از این بیش از هفت میلیون تن زغال سنگ به هند عرضه نمی شد، تاکید کرد: حجم تبادلات میان دو کشور افزایش یافته است. آنها به زغال سنگ حرارتی علاقمند هستند و پس از برطرف شدن تمامی مسائل حمل و نقل، هند آماده خرید است. وی با بیان اینکه حجم عرضه تا سال ۲۰۳۵ پنج برابر خواهد شد، خاطرنشان کرد یک تفاهم نامه بین دولتی هم میان دو طرف وجود دارد.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84901841/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DA%86%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

زغال سنگ روس با ارزش ۵ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری گرمازایی حدود ۱۵۰ دلار در تُن در اواخر ژوئیه فروخته شده است که در مقایسه با زغالسنگ استرالیا که بیش از ۲۱۰ دلار در تُن فروخته شده است بسیار ارزان‌تر است.  

به استناد گزارش های خبری، مردم در سریلانکا برای تامین سوخت وسایل نقلیه خود مجبور هستند روزها در صف بنزین بایستند و دولت برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، دورکاری را تشویق می‌کند …

برخی تاجران چینی انتظار دارند زغالسنگ بیشتری از روسیه در سه ماهه آخر سال جاری میلادی خریداری کنند.

امنیت انرژی در آسیا

به گزارش سوت چاینا مورنیگ پست، در حال حاضر مردم سریلانکا با نگرانی های شدید ناشی از بحران اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. در حال حاضر سریلانکا با بیش از ۲۲ میلیون جمعیت با بدترین بحران اقتصادی خود به دلیل بدهی های سنگین روبرو شده اند. از دیگر سو به سبب شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمدهای ناشی از گردشگری سبب افزایش تنش های سیاسی در سریلانکا شده است. همچنین تشدید تنش های سیاسی میان روسیه و اوکراین سبب شده است، سریلانکا نیز با نگرانی های ناشی از کمبود انرژی روبرو شود.

ژاپن هدف گذاری انرژی هسته‌ای خود برای ۲۰ تا ۲۲ درصد از دخایر برق تا سال ۲۰۳۰ انجام داده است و دولت این کشور به دنبال راه‌هایی است که ۷ راکتوری را که از رده خارج کرده بود در زودترین زمان ممکن از سال آینده به کار بازگرداند.  

همزمان یک مقام وزارت انرژی روسیه می گوید هند واردات زغال سنگ را از روسیه تا سال ۲۰۳۵ به ۴۰ میلیون تن افزایش خواهد داد.

به گزارش رویترز، درحالی که کشورهای غربی به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین از کالاهای روسی در راستای تحریم‌های اعمال شده اجتناب می‌کنند، چین با واردات ارزانتر زغال سنگ از روسیه در ماه ژوئیه با جهشی ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته به بالاترین میزان واردات زغالسنگ از روسیه طی ۵ سال گذشته رسید.  

جنگ اوکراین چه تاثیری بر مساله انرژی در آسیا دارد؟

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت توسعه ژاپن نسل جدید نیروگاه‌های هسته‌ای را مورد مطالعه قرار داده است و اخیرا روندی از به روز رسانی توسعه راکتورها با توجه به تقویت ایمنی برای دهه ۲۰۳۰ منتشر کرده است.

بحران انرژی در سریلانکا

واردات زغال سنگ  هند و چین از روسیه

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و وضع تحریم های شدید اقتصادی علیه مسکو، پکن و دهلی نو با این تحریم ها مخالفت کرده و می گویند که به همکاری عادی اقتصادی و تجاری با روسیه ادامه خواهند داد.

از سوی دیگر، ذخایر ارز خارجی سریلانکا پس از عدم پرداخت بدهی های این کشور برای اولین بار در ماه مه به پایان رسیده و این بدان معنی است که این کشور برای پرداخت هزینه واردات سوخت دچار مشکل شده است.

اداره کل گمرک چین اعلام کرده است ماه گذشته چین ۷.۴۲ میلیون تُن زغال سنگ از روسیه وارد کرده است. این بالاترین رقم ماهانه در مقایسه با آمار در سال ۲۰۱۷میلادی است.  

جنگ اوکراین چه تاثیری بر مساله انرژی در آسیا دارد؟

معترضان سریلانکایی اخیرا در اعتراض به شرایط معیشیتی در نزدیکی ساختمان پارلمان این کشور در “کلمبو” پایتخت تجمع کردند و از راجاپاکسا خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند. گزارش‌ها نشان می دهد نرخ تورم سریلانکا در  ماه ژوئن (خرداد و تیر) به رکورد ۵۴.۶ درصد رسیده و قیمت مواد غذایی تقریبا دو برابر شده است.

از دیگر سو، به گزارش خبرگزاری «تاس»، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط “اداره مرکزی مجتمع انرژی سوخت روسیه”، این کشور در سال ۲۰۲۱، ۲۱۴.۳۷ میلیون تن زغال سنگ به کشورهای دیگر صادر کرده‌است.

از دیگر سو، تداوم بحران انرژی در جهان ژاپن را بر آن داشته است تا استفاده از سوخت های فسیلی را کاملا متوقف نکند و در کنار استفاده از انرژی هسته ای از این منبع انرژی که به نوعی آلوده کننده هوا به شمار می آید، روی آورد.

این در حالیست که کشورهایی مانند چین و هند که اقتصادشان به استفاده از انرژی وابسته است، جنگ اوکراین سبب شده این کشورها در کوتاه مدت به سوی استفاده از زغال سنگ که به نوعی انرژی کثیف به شمار می آیدو سبب افزایش آلودگی هوا می شود، روی آورند.

به دنبال تداوم جنگ اوکراین، شماری از کشورهای آسیایی از جمله چین، هند، کره جنوبی و ژاپن امنیت انرژی را به اهداف اقلیمی خود در اولویت قرار داده اند.

با توجه به فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ که پس از زمین لرزه بزرگ و سونامی در این کشور اتفاق افتاد ژاپن اقدامات امنیتی محدودکننده راکتورهای هسته‌ای را به مدت ۴۰ سال تصویب کرد. اکنون باتوجه به شرایط کنونی سعی دارد تا آن را تغییر دهد. بدین ترتیب که عملیات به مدت ۲۰ سال درصورت به روز رسانی امنیتی و رصد کردن ناظران انجام شود.  

به گزارش اسپوتنیک، «گوتابایا راجاپاکسا»، رئیس جمهور سابق سریلانکا در پی عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در این کشور و افزایش تقاضا برای کناره گیری از سمتش، از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست به کشورش نفت نسیه ای بدهد.