خلاقانه ترین ایده ها در طراحی تخصصی مطب و مراکز درمانی

از آن جا کودکان محور اصلی در یک مطب پزشکی اطفال هستند، توصیه می شود تا از رنگ های شفاف و روشن استفاده کرد. و این دلیل بسیار خوبی است که بسیاری از کلینک های مدرن دنیا، در طراحی داخلی ساختمان های خود از این رنگ آرام بخش استفاده ی فراوان می کنند. همان طور که قبلا گفتیم، مدت انتظار بیمار در اتاق انتظار و یا حتی در اتاق پزشک می تواند طولانی باشد، با توجه به این مساله، مشخص است که در طول این مدت بیمار ممکن است، احتیاجات مختلفی پیدا کند که شما باید د طراحی داخلی به آ ن ها توجه لازم را مبذول نمایید که این امر می تواند دکوراسیون و طراحی مطب روانشناسی را برای خودتان و مراجعه کنندگان ایده آل کند. از آنجا که نورپردازی نقش مهمی در سلامت انسان دارد، باید در طراحی امکانات بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی نیز سهم عمده ای داشته باشد. برای مثال مطب چشم پزشک و مراکز سونوگرافی بایستی با توجه به شرایط معاینه و …

برقراری جلسه ی حضوری: بعد از کسب اطلاعات اولیه در صورت تمایل به صورت حضوری برای آشنایی بیش تر با نحوه کار و طراحان به دفتر مراجعه کرده و در صورت توافق اولیه دو طرفه، قرارداد اولیه بسته می شود. اتاق پزشک و درمان در فضای تو در تو قرار گرفته که به واسطه ی یک درب کشویی از هم جدا شده اند. دکوراسیون اتاق پزشک نکته بعدی تهویه مناسب هوا در هنگام طراحی داخلی مطب شما می باشد. سبک مینیمال: سبک مینیمال در طراحی و دکوراسیون داخلی در نهایت دقت معرفی می شود و در آن هرچیزی که دارای عملکرد است، قرار داده می شود و هیچ چیزی بیش از حد دکوراسیون داخلی مطب پوست و زیبایی وجود ندارد. این بخش باید ارتباطی غیر مستقیم با سایر بخش های داخلی چون فضای پذیرش، اتاق معاینه و بخش تزریقات داشته باشد و تا حد ممکن با بخش ورودی مطب به طور مستقیم در ارتباط باشد. شما می توانید با مدیریت صحیح این موضوع، تا حد امکان هزینه های بازسازی و طراحی مطب و کلینیک را کاهش دهید. قرار گرفتن در معرض نور کافی با کاهش افسردگی، تسکین درد و پشتیبانی از ریتم سالم شبانه روزی ضمن بهبود عملکرد پرسنل، از روند بهبودی برای بیماران پشتیبانی می کند.

در راستای طراحی هر چه زیباتر و رضایت بخش تر دکوراسیون مطب و همچنین بازسازی فضای داخلی، همکاری مستقیم مجموعه ی پایا دکور با پزشکان محترم بسیار مفید واقع شده است و تمامی موارد به صورت توافقی تعیین می گردد. همانطور که اشاره شد، یکی از اهداف اصلی این مجموعه جلب رضایت کارفرما و صرفه جویی در بودجه ی وی می باشد. از اهداف اصلی این مجموعه جلب رضایت کارفرمایان می باشد. مهم ترین نکته در بحث بودجه و هزینه ها اینجاست که طراحان می توانند بر اساس بودجه شما هزینه های طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی را مدیریت کنند. حضور افراد بیمار، فضای مطب، انتظار و این گونه مسائل باعث می شود تا حس ناخوشایندی در افراد و بیماران ایجاد شود. در انتخاب رنگی مناسب جهت تحریک حواس کاربر در طراحی داخلی مطب، بسته به موضوع طراحی و نیازهاي فیزیکی و احساسی کاربر، انجام تحقیقات موردي و عمیق، جهت نیل به این هدف ضروري می­باشد. شما می دانید که در اجرا و بازسازی مطب، تخصص کافی را ندارید، بدین منظور ممکن است در اجرای طرح خطاهایی را انجام دهید و نیاز به دوباره کاری برای شما پیش آید.

شما نمونه هایی از تصاویر و ایده هایی که می تواند به شما در دادن طرحهایی برای دکوراسیون و دیزاین محل های اداری از جمله دکوراسیون مطب دندانپزشکی که فضای آن با توجه به وسایلی که در آنجا برای آن در نظر گرفته شده است، مشاهده کردید. سالن پذیرش و انتظار: اولین بخشی که بیماران و مراجعه کنندگان به مراکز درمانی با آن مواجه می شوند، سالن پذیرش و انتظار می باشد. همانند سایر فضاهای داخلی، مراکز درمانی مانند کلینیک ها و مطب ها نیز متناسب با تخصصی که دارند، با انواع سبک ها قابل طراحی و اجرا هستند. نصب کابینت ها و قفسه هایی برای جانمایی ابزار و تجهیزات پزشکی نیز به سازماندهی فضا کمک خواهد کرد. طراحان و کارشناسان همیشه توصیه می کنند تا این بخش را تا حدامکان زیبا، راحت و منطبق با استانداردهای مراکز درمانی طراحی کنید، زیرا افراد به شدت تحت تأثیر آن بخشی از فضا که اول برخورد می کنند، قرار می گیرند.

اگر بخواهیم به طور خلاصه این سبک را شرح دهیم، مدرن در طراحی و دکوراسیون داخلی سبکی ست که در آن استفاده از خطوط ساده و مستقیم، پرهیز از تزیین و تجمل زیاد می باشد. اگر تمایل داشته باشید در ادامه به طور کوتاه و خلاصه ویژگی های هر یک از این سبک ها را شرح خواهیم داد تا با آن بیش تر آشنا شوید. این مکان باید طراحی راحتی داشته باشد و بتوان در آن استراحت کرد. هنگام انتخاب رنگ و طرح کلینیک کودکان باید حواستان به این نکته باشد که چشم کودکان بسیار حساس است. رنگهایی مثل طوسی، سفید و مشکی و رنگ های خنثی به شما این امکان را میدهد که برای زیبا سازی فضا از هر رنگی که به آن علاقه مند هستید استفاده کنید. از همین جهت مطالب آموزنده ای در رابطه با نورپردازی و رنگآمیزی مطب در اختیار شما قرار دادیم تا به واسطه آن بتواند راهنمای مناسبی برای انتخاب رنگ مطب دندانپزشکی داشته باشید.

مطب و کلینیک زنان، یکی از محیط هایی است که به نسبت پر رفت و آمد می باشد که در گذشته توجه چندانی به فضای داخلی و نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی آن نمی شد. شاید اگر قصد داشتیم برای یک بنگاه معاملاتی یا دفتر بازرگانی طراحی داخلی انجام دهیم، تضادهای رنگی آن هم بین رنگهای تند مثل قرمز و آبی پر رنگ حتی جذاب هم میبود. شما می توانید با توجه به نوع تخصص مطب و یا کلینیک خود رنگ مورد نظر را انتخاب کنید، اما بهتر است که طیف های روشن را در الویت انتخاب خود قرار دهید. پالت رنگی مورد استفاده در سبک مینیمال تک رنگ بوده یا به صورت محدود می باشد.

نکات مهم دیگر در ارتباط با رنگ وجود دارند که توجه به آن ها بسیار به شما کمک خواهد کرد. با تغییر این حالت افراد و بیماران احساس بهتری در آن محیط خواهند داشت. برای مثال رنگ های روشنی چون نارنجی، انواع آبی ها، قرمز و سبز جزو دسته رنگ هایی هستند که در طراحی داخلی کلینیک های دندانپزشکی طرفداران زیادی دارد. بعد از طراحی و تقسیم بندی فضاها، یکی از مهم ترین مسائلی که در طراحی و دکوراسیون داخلی مراکز درمانی باید بدان توجه شود، انتخاب صحیح رنگ ها می باشد. در طراحی داخلی کلینیک های زیبایی از این پس مسئله COVID19 بسیار با اهمیت شده و باید مرکز درمانی رو به یک مکان امن تبدیل کنیم ، پس پروتکل های بهداشتی جایگاه ویژه ای دارند. در فضای انتظار مطب، مجلات، روزنامه ها و کتاب های خواندنی و جدید قرار دهید تا اوقات بیماران در زمان انتظار تلف نشود. اتاق پزشک: طراحی و چیدمان این اتاق به همان اندازه ی بخش انتظار اهمیت دارد، زیرا این بخش علاوه بر این که اتاق کار پزشک می باشد و مدت زمان طولانی را در این اتاق می گذراند، بخشی است که مراجعه کنندکان معاینه می شوند.

اینکه چه رنگی با شرایط روحی و روانی بیمار سازگار است خیلی مهم است، مثلاً در مطب های روان شناسی از رنگ های خنثی و کسل کننده کمتر استفاده میشود. در ادامه خط معمار شما را بیش تر با این مجموعه آشنا خواهد ساخت. در این بخش خط معمار انواع طراحی کلینیک و مطب را که توسط شرکت معماری آوگون طراحی شده را برای شما به اشتراک خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که در سالن زیبایی، مشتریان خود را از طریق آینه ها با وضعیت قبلی خود مقایسه می کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده، حس بودن یک فرد در مطب زنان اخرین حسی است که یک فرد در آن محیط دارد. همچنین هزینه ای مضاعف جهت تعویض آن ها پرداخت نمایید. همچنین باید در انتخاب کفپوشها و رنگ دیوارها دقت داشته باشیم که باعث تاریک نشان دادن محیط نشوند. این مکانها برای جذب اعتماد مراجعهکنندگان باید زیبا و تمیز باشند. توصیه بر این است که فضاهای پذیرش را تا حدامکان روشن، استقبال کننده و گیرا طراحی کنید تا برای مخاطبان دلچسب بوده و آرامش را به آن ها منتقل سازد.

اغلب افراد به طور حتم موافق این هستند که آبی می تواند، رنگ بسیار آرامش دهنده و خوبی باشد. این گونه رنگ های خنثی در چند جنبه برای محیط بانوان مناسب می باشند. براي كلينيكهاي گوش و حلق و بيني، چشم و ارتوپدي بيمار كمتر لباسش را در ميآورد يا حداكثر لباس بالاتنه را در ميآورد بنابراين نيازي به در نظر گرفتن فضاي تعويض لباس نيست. دکوراسیون داخلی باید بر اساس شناخت فضایی که قصد طراحی آن را دارید به انجام برسد، طراحی پلان، چیدمان، سیرکلاسیون و دیگر موارد، باید علمکرد مناسب براساس کاربری فضا خلق نماید، در طراحی کلینیک زنان و زایمان بخش های تخصصی و مختلفی وجود دارد که هر کدام جداگانه بررسی می شوند که در نهایت با کنار هم قرار گرفتن بخش ها فضایی زیبا و کاربردی حاصل شود. به عنوان یک فضای درمانی، باید در نظر بگیرید که چگونه می خواهید امکانات و تجهیزات خود را به تصویر بکشید و ارتقا دهید و مطمئن شوید که فضای داخلی شما بازتابی از استانداردهای خدمات است. نور پردازی خطی، بهره گیری از وسایل دکوری مینیمال، مبلمان مدرن، خطوط شکسته در کف ، سقف و میز پذیرش و اتاقک شیشه ای و .. مواردی هستند که در طراحی مدرن مطب زنان که به عنوان نمونه مشاهده می کنید، بکار گرفته شده است.

بدین گونه رنگ های ملایم و خنثی به طور مستقیم بر روحیه آن ها اثر خواهد بخشید و آرامش را به آن ها منتقل خواهد ساخت. بدین ترتیب برای فضاهای درمانی و دکوراسیون مطب و کلینیک سبکی کاربردی و پرطرفدار می باشد. بنابراین می توان گفت امروزه در طراحی مطب حتماً باید از نظرات کارشناسانه طراحان متخصص کمک گرفت و باید دانست که عوامل زیادی در طراحی یک مطب کاربردی مؤثر هستند. یکی از اصولی که در دانشگاه ماساچوست در بوستون هم تدریس شده در رابطه با این قضیه یک واحد درسی هم اختصاص داده شده که حتی گفته میشه که باید در محوطه کلینیک زیبایی حتماً از گل استفاده بشه و آرایش و هارمونی وسایل به نحوی باشه که گردش انرژی در فضا جریان داشته باشه. لازم است، بدانید می توانید از آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی و عکس های زیبا و حتی اصل مجسمه های منحصر به فرد، برای دکوراسیون مطب استفاده کنید تا از این جهت بتوانید فضا را صمیمیتر و گرمتر نشان دهید و ارتباط مستقیمی بین شما و مراجعهکنندگان به وجود بیاید. نکات ریز دیگری مانند تزئینات داخلی کوچک که شامل گلدان، قاب عکس و تابلو ها می شوند را نیز می توانید طبق سلیقه شخصی خود و با مشورت پزشک طراحی کنید.