رزمایش نظامی بزرگ چین در نزدیکی تایوان برگزار می‌شود

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، رسانه‌های چین اعلام کردند که ” این رزمایش نظامی با استفاده از مهمات واقعی، در روز شنبه در آب‌های پینگاتن در فوژو در استان فوجیان واقع در شرق چین برگزار می‌شود. 

کارشناسان سیاسی پیش بینی می‌کنند که با توجه به هشدارهای شدید پکن احتمال لغو سفر پلوسی به تایوان زیاد است و در صورت انجام این سفر واشنگتن لازم است تا هزینه‌های آن را بپردازد و این هزینه‌ها می‌تواند منجر به بروز تنش در این منطقه از جهان همزمان با درگیری‌ها در اوکراین باشد.  

گفته می‌شود که پلوسی قصد داشت در ماه آوریل (فروردین) به تایوان سفر کند اما برنامه سفر وی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد روسای جمهوری دو کشور در مورد طیف وسیعی از موضوعات مهم در روابط دوجانبه و سایر مسائل منطقه‌ای و جهانی گفت‌ ‌وگو کردند و تیم‌های خود را موظف کردند گفت‌وگوی امروز به ویژه در مورد تغییرات اقلیمی و امنیت سلامت را پیگیری کنند. 

در همین حال، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که پکن در صورت انجام شدن این سفر، برخورد جدی با آن خواهد داشت. 

پینگاتن در ۱۲۵ کیلومتری تایوان واقع شده است. 

به گزارش ایرنا، شی جین پینگ رئیس جمهور چین بامداد جمعه با جو بایدن همتای آمریکایی خود به مدت ۲ ساعت گفت‌وگو کرد. 

در روزهای اخیر تنش‌ها میان دو کشور بر سر سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزایش یافته است. 

در این بیانیه آمده است: در مورد تایوان، بایدن تاکید کرد که سیاست آمریکا تغییر نکرده و آمریکا به شدت با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است. 

این رسانه‌ها افزودند: در این رزمایش که از ۸ صبح تا تا ساعت ۲۱ روز شنبه ادامه خواهد داشت، دسترسی به آبهای پینگاتن میسر نخواهد بود. 

تایوان جزیره‌ای خودمختار در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد» ، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84837728/%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B2%D8%AF%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AFسفر وی به تایوان، اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در طول ۲۵ سال برشمرده می‌شود.