روایت «شینهوا» از سفر قریب الوقوع بایدن به خاورمیانه؛ سفری زیر سایه رسوایی حقوق بشری

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای در ماه آوریل با متهم کردن واشنگتن به ارتکاب جنایات جنگی در این کشور خاورمیانه ای از طریق حملات هوایی و گلوله باران گفت: تنها در استان رقه در شمال سوریه، حملات هوایی به سرکردگی آمریکا به تخریب تقریباً کامل شهر و نابودی هزاران غیرنظامی بین ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۷ منجر شد.

علا کریم احمد، یک زندانی سابق ۴۰ ساله عراقی، فلاکتی را که از زمان دستگیری اش توسط نیروهای آمریکایی در ۱۹ سال پیش پشت سر گذاشته و همچنین بدرفتاری شرم آور و شکنجه وحشیانه سربازان آمریکایی علیه زندانیان در زندان بدنام  ابوغریب را به خوبی به یاد می آورد.

صلح آفرینی یا مشکل سازی؟

نیویورک تایمز به نقل از آلون پینکاس سرکنسول سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا نوشت: آمریکا دیگر اولویتی برای برون رفت از درگیری فلسطینی ها و صهیونیست ها قائل نیست و مدیریت ائتلافات را تغییر داده است به همین دلیل است که بیش از حل این اختلاف، برای ائتلافات شکل گرفته بین کشورهای خلیج فارس و رژیم صهیونیستی و ائتلافات ضد ایرانی اولویت قائل است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84819257/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%DB%8C%D9%86%D9%87%D9%88%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%82%D9%88%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%B3%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1در سوریه، بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن که نقش ناظر جنگ را ایفا می کند، نزدیک به ۴ هزار غیرنظامی توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا کشته شده اند که بیش از نیمی از آنها زن و کودک هستند.

کاخ سفید ماه گذشته مدعی شد سفر بایدن نشان دهنده «بازگشت حکومت آمریکا به مسیر گردهم آوردن کشورها برای مقابله با تهدیدها و چالش‌های مشترک» و حرکت به سوی «منطقه خاورمیانه امن‌تر، مرفه‌تر و باثبات‌تر» است.

دولت کنونی آمریکا تلاش می کند بر خلاف رئیس جمهوری سابق این کشور، سیاست خارجی خود را نسبت به خاورمیانه تغییر دهد اما قصد واقعی و صداقت او با توجه به سابقه ضعیف حقوق بشر آمریکا دراین منطقه، جنجال هایی را برانگیخته است.

روایت «شینهوا» از سفر قریب الوقوع بایدن به خاورمیانه؛ سفری زیر سایه رسوایی حقوق بشری

تحریم های بی دلیل و توجیه

بر اساس گزارش «پروژه هزینه های جنگ» در دانشگاه براون آمریکا  در عراق، بین ۱۸۴  هزار و ۳۸۲ تا ۲۰۷  هزار و ۱۵۶غیرنظامی بر اثر خشونت مستقیم مرتبط با جنگ آمریکا، متحدانش، ارتش و پلیس عراق و نیروهای مخالف از آغاز تهاجم به این کشور تا اکتبر ۲۰۱۹ جان خود را از دست داده اند.

آمارها نشان می دهند که از پایان جنگ جهانی دوم تا سال ۲۰۰۱، دستکم ۲۴۸ درگیری مسلحانه در جهان رخ داده است که آمریکا آغازگر  ۲۰۱ مورد از آنها بوده است.

در مقاله ای که روز یکشنبه در سی ان ان منتشر شد آمده است اگر به خاطر بازار جهانی نفت نبود بایدن به منطقه سفر نمی کرد.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، حدود ۳۰ کشور و منطقه تحت تحریم های یکجانبه واشنگتن قرار دارند که تقریباً تمام قاره های زمین را ،به جز قطب جنوب  که غیرقابل سکونت است، در بر می گیرد.

سفر برنامه ریزی شده بایدن به سرزمین های اشغالی و کرانه باختری نیز ممکن است با انتقادهایی مواجه شود. به نوشته واشنگتن پست منتقدان آمریکا را متهم می کنند که برای پایان دادن به اشغالگری صهیونیست ها در اراضی اشغالی به اندازه کافی تلاش نکرده است.

در این مقاله عنوان شد که این سفر به دلیل نگرانی ها در بخش نفت به نوعی سرمایه گذاری در آینده است به ویژه این که امید می رود بهبود روابط آمریکا و عربستان روند تولید نفت از سوی سعودی ها را در اواخر سال و در سال جدید تسریع کند.

روایت «شینهوا» از سفر قریب الوقوع بایدن به خاورمیانه؛ سفری زیر سایه رسوایی حقوق بشری

مداخلات نظامی

در ماه مه ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهورپیشین آمریکا، واشنگتن را از توافق هسته‌ای امضا شده با ایران خارج کرد و به‌رغم تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا مبنی بر پایبندی ایران به این توافق، تحریم‌های یکجانبه ای را علیه ایران دوباره اعمال کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری شینهوا نوشت: طی چندین دهه، خاورمیانه در باتلاق خطری بزرگ، بی‌ثباتی مداوم و بحران اقتصادی، عمدتاً به دلیل جنگ‌ها، مداخله و تحریم‌هایی که  به سرکردگی آمریکا انجام شده، گرفتار شده است.

اما در واقع، خاورمیانه هرگز امن نبوده است. اینجا منطقه ای است که منافع ژئوپلیتیکی رقیب با هم رقابت  می کنند و در تضاد هستند، واشنگتن با تخته شطرنج استراتژیک خود به هزینه کشورهای منطقه اما تحت پوشش حقوق بشر و دموکراسی بازی می کند.

علاوه بر جنگ‌ها، تحریم‌ها ابزار اصلی دیگری در اختیار آمریکا برای تضمین منافع سیاسی و اقتصادی خود بوده است.

در همین حال، جنگ اوکراین و بدنبال آن تشدید بحران انرژی در جهان، انگیزه ای مضاعف به بایدن برای سفر به منطقه سرشار از منابع نفت و انرژی خاورمیانه داده است به گونه ای که رسانه های آمریکا نوشتند «اگر به خاطر بازار جهانی نفت نبود بایدن به منطقه سفر نمی کرد.»

سفر بایدن به خاورمیانه با بحث هایی در بین رسانه ها و کارشناسان درباره اهداف، زمان و صداقت آن مواجه است.

در همین حال، دیگر نهادهای ناظر حقوق بشر، تعداد کشته شدگان غیرنظامیان در جنگ سوریه از سال ۲۰۱۴ را بسیار بیشتر اعلام کرده اند.

بایدن طی روزهای آینده راهی عربستان می شود.

در همین حال، تحریم های آمریکا علیه سوریه تقریباً بر تمام جنبه های زندگی در این کشور مانند تأمین غذا، مراقبت های پزشکی، بانکداری، مسکن و حتی کارهای خیریه، تاثیری جدی گذاشته است،. بر اساس آخرین ارزیابی برنامه جهانی غذا، ۱۲ میلیون سوری، یا ۵۵ درصد از کل جمعیت کشور، با ناامنی غذایی حاد و ۱.۹ میلیون نفر با خطر قرار گرفتن در این ناامنی مواجه هستند.

وزارت امور خارجه ایران در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر آمریکا که در ژوئن منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن از «تحریم‌های قهری یکجانبه» خود به عنوان ابزار «تروریسم اقتصادی» استفاده می‌کند که «حق ایرانیان برای زندگی، سلامت، توسعه، تعیین سرنوشت  و برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی » را نقض کرده است. در این گزارش آمریکا «بزرگترین ناقض حقوق بشر» توصیف شده است.

آمریکا از زمان اعلام استقلال در سال ۱۷۷۶، به دنبال گسترش قلمرو و اعمال نفوذ خود بوده است. این کشور تقریباً ۹۳ درصد از این دوران را درگیر جنگ بوده است.

مداخله نظامی آمریکا در سوریه در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با تروریسم، خسارات شدید و تلفات جانی را در این کشور به همراه داشت. با این حال، علاوه بر تلفات غیرنظامیان و تخریب گسترده زیرساخت‌ها، مردم سوریه شاهد غارت منابع خود و تشدید بحران اقتصادی بواسطه تحریم‌های گسترده آمریکا بوده‌اند.