قسمت چهارم: چرا بتمن از سوپرمن بهتر است؟

وایتیتی در این فیلم از تصویرسازیهای جک کربی الهام گرفته به طوری که همه چیز دارای خطوط زوایهدار بوده و تماشاگر احساس میکند یک داروی توهمزا خورده است. فقط یک کارگردان خلاق مانند تایکا وایتیتی میتوانست ثور را به یک شخصیت واقعا دوست داشتنی تبدیل کند. وایتیتی توانسته نسخه جدیدی از دنیای مارول و یکی از برترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی را خلق کند. دو سال پس از جنگ نیویورک، استیو راجرز که اکنون دارای تواناییهای جدیدی شده است، در واشینگتن و برای سازمان شیلد، کار میکند. اسنایدر از لحاظ فنی در درجهی اول روی تنظیم رنگ کار میکند و حداقل از این بابت خیالتان راحت که فیلم جاستیس لیگ نسخهی اسنایدر فضای تیره و تارتر یا به اصطلاح دارک دارد. این کار کوچکی نیست و معماها به طور خاص، وسعت و اهمیت کار را از نظر پدیدارشناسی برای بازیکن برجسته میکنند. هرکول، پسر زئوس، با بیش از 3000 سال قدمت، از نظر فیزیکی قوی ترین شخصیت در کل جهان مارول در نظر گرفته می شود. به نظر میرسد کمدی «Thank you For Smoking» به درستی آینده صنعت سینما را به تصویر کشیده است.

همین زره از همگی زرههایی که در بالا به آنان اشاره شد، و چابک تر و سریعتر می باشد و توان پرواز هم دارد. طبق اعلام رابرت پتینسون (Robert Pattinson)، ستاره فیلم The Batman ظاهرا او در تست لباس مورد نظر برای ایفای نقش شخصیت بتمن (Batman)، ابتدا زره شوالیه تاریکی با بازی ول کیلمر را به تن کرده بود تا سازندگان از روی آن یک لباس مخصوص او را درست کنند! از طرفی باب حلقه وود، طراح لباس فیلم در آن موقع گفته بود که سر و رخ دادن به لباس بتمن برایش کار سختی بوده زیرا در کمیک ها بتمن را به عنوان مردی چهارشانه و عضلانی می بینیم، در حالی که مایکل کیتون مردی اهمیت بدنی بی آلایش بود. این شهرت و ثروت سبب غرور و طمع استیون استرنج میشود تا اینکه طی یک حادثه تصادف استرنج آسیب شدیدی میبیند و دچار فلج عضلانی میشود و توانایی استفاده از دستانش را از دست میدهد.

استیو به همراه همکار خود رومانوف و یک تیم ضد تروریستی برای انجام این ماموریت رهسپار میشوند. در این فیلم ابر قهرمان جدیدی وارد دنیای مارول شد که در طی زمان کوتاهی از محبوبیت بسیاری برخوردار شد و شخصیت پردازی آن به حدی قوی بود که به زودی جایگاه ویژهای در میان سایر فیلم های قهرمانانه سینمایی تیم اونجرز برای خود باز کرد. اکثر ابر قهرمانان مارول مثل اسپایدرمن، هالک و مردان ایکس از حداقل محبوبیتی برخوردار بودند تا برای فروششان در باکس آفیس روی این شناخت حساب باز کنند. Civil War با نمایش وجهه تاریکی از انتقام جویان که با نقشه یک نابغه اطلاعاتی از «سوکوویا» به اسم «هلموت زیمو» به جان هم میافتند، اشتهای بینندگان را برای یکی از بهترین فیلم های ابر قهرمانی تاریخ یعنی Infinity War باز کرد. یکی از عناوین ابرقهرمانی که هم برای کنسولهای بازی و هم برای کامپیوتر عرضه شد. گرافیک این بازی به طرز تعجب آوری برای یک عنوان ساخته شده در اوایل دهه ۹۰ میلادی زیبا است که به گیمپلی بهبودیافته بازی و یک خط داستانی جذاب میپیوندد تا با کمک هم یک تجربه لذتبخش را برای مخاطب رقم بزنند.

چارلز اگزیویر پسری جهش یافته است که پس از آشنایی با شخصی به نام میستیک درمییابد که مورد او تنها مورد نادر دنیا نیست و افراد جهش یافته دیگری نیز مانند او وجود دارند. او ظاهرا هیچ اهمیتی به روال سابق فیلمهای مارول نداده و دنیای خودش را به بهترین شکل ممکن خلق کرده است. ادامه فرنچایز X-Men در خط زمانی گذشته، نمیتوانست معنا داشته باشد؛ اما دنباله First Class، یعنی Days of Future Past به عنوان یکی از بهترین فیلم های ابر قهرمانی تاریخ، به بهترین شکل ممکن سه گانه اصلی را به نیمچه پیش درآمد وان متصل کرد. جلوههای ویژهای خیره کننده دارد که طراحی زره Iron Man را به متقاعد کنندهترین شکل ممکن به نمایش در میآورد، قهرمانی جدید در مسیر خودباوری معرفی میکند و برای متوقف کردنش شخصیت شروری پرداخت شده در ارائه میدهد.

در این زمان دولت آمریکا تصمیم به تصویب قانونی جدید میگیرد که طی آن ابرقهرمانان باید تحت کنترل و دستورات دولت فعالیتهای خود را محدود کنند. بتمن طی یک ده سال اخیر به واسطه فیلمهای متفاوتی از جمله Batman v Superman: Dawn of Justice یا Zack Snyder’s Justice League در مرکز توجهها قرار گرفت البته در طول همین مدت هیچ فیلم اختصاصیای اخذ نکرد. شاید سوپرمن در شهر خودش (متروپلیس) به کمک نیاز داشته و تنها بتمن باشد که بتواند به او کمک کند. با توجه به اینکه آلفرد پنی ورث این نسخه سخت اما دلسوز از آلفرد با گذشته نظامی است که به بروس کمک کرد چگونه مبارزه کند، به وضوح از Batman: Earth One الهام گرفته شده است. با اینکه این دو فیلم کیفیت مشابهی دارند، اما به طور کلی خیلی خوب از آب در نیامدهاند.

از نظر طراحی، نایت ترشر به کلی با بتمن متفاوت است، اگرچه هردوی آنها از نقاب و لباس مخصوص استفاده میکنند، اما نایت ترشر بیشتر از تجهیزات ورزشی بهره میبرد، کاری که او را شبیه به قهرمانهای دههی نود میلادی میکند. بنابراین سه گانه جدیدی از بتمن ملقب به “دارک نایت” ساخته شد. انرژی جدیدی که فیلم تخیلی قهرمانی First Class در خود داشت، کاری کرد که پروژههای بدون ولوورین X-Men بار دیگر در فاکس بدرخشند. شاید شرکت دیسی در ابتدای ساخت مجموعه فیلمهای بتمن تصور چنین موفقیت شگفتانگیزی را از آن نداشت. هرکدام از این ابرقهرمانها، ویژگیهای خاص خود را دارند و مقایسهشان به آن راحتی که آرمان فکر میکند نیست. لباس بتمن آهنی در واقع برگرفته از مدل لباسی است که با این نام در کارتون ها و انیمیشن ها مشاهده می شود. در این قسمت با وقوع اتفاقانی گروه مردان ایکس در پی یافتن چاره برای مشکل نابودی انسانها به خصوص ژنهای جهش یافته هستند.

داستان فیلم از این قرار است که بروس وین میخواهد مطمئن شود که فداکاری نهایی سوپرمن بیهوده نبوده است، بنابراین تیمی از ابرقهرمانان را گردهم میآورد تا از جهان در برابر تهدیدی فاجعهبار لباس بتمن بچه گانه واقعی محافظت کنند. در فوریه ۲۰۱۵، فوکوناگا در طی مصاحبهای با مجله اسلیت دربارهٔ فیلم و ایدههای خود گفت که بازیگرانی را برای بازی در نقش آن در ذهنش دارد و فعلاً باید بررسی کند تا گزینه نهایی را اعلام کند. در طی یکی از این آموزشها دایانا به طور اتفاقی متوجه نیروی خارقالعاده خود میشود. استیو سرباز و جاسوس ایالات متحده است که در طی یکی از ماموریتها هواپیمایش سقوط میکند. در این سفر طی اتفاقاتی به دست یک گروهک تروریستی به نام ده حلقه گروگان گرفته میشود.

Wonder Woman ریسک به موقعی بود که با جلوههای خیره کننده و سکانسهای پرتنشش، بر اساس نیاز طرفداران و خواسته مخاطبان اتخاد و نتیجه آن یکی از محبوب ترین فیلمهای ابرقهرمانانه سینما شد. نقشهٔ جیسون این بود که نقاب سياه را آن نقدر عصبانی کند که مجبور شود از جوکر کمک بگیرد. در این مسیر از اسکارلت ویچ، وانگ و بقیه نیز کمک میگیرند. لباس اسپایدر خونی در حقیقت یک کپی از اسپایدرمن بود که در شماره 367 از کمیک مرد عنکبوتی شگفتانگیز توسط طراحانی به نامهای رد اسکال و تاسک مستر خلق شد تا اسپایدرمن را به قتل برساند. اینکه چگونه مت ریوز و تیمش توانستند ظاهر و احساس کمیکها (بهترین کمیک های مارول 2022) را با طراحی خود به تصویر بکشند، قابل توجه میباشد. ضمن اینکه شنل بتمن در دومین فیلم این سهگانه یک قابلیت جدید هم پیدا کرد. Wonder Woman، از برترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی ، به عنوان اولین فیلم مدرن با محوریت پروتاگونیست «زن» موفقیت بالایی کسب کرد، برای اولین بار مرزهای فیلمهای قهرمانی را در هم شکست و انحصار «مردانهای» که DC و برادران وارنر برپا کرده بودند را فرو پاشید.

این تنها ابتدای راه متولد شدن شخصیتی به نام مرد آهنین است که در برترین فیلم های سینمایی ابرقهرمانی حضور دارد. شاید به خاطر نحوه نورپردازی و قاب بندی تصاویر منتشر شده باشد اما سخت است که به عکسهای منتشر شده از ماشین بتمن نگاه کنیم و به یاد دنیای آیندهوار Blade Runner نیافتیم. بروس وین به سختی تلاش میکرد تا از آکوامن برای رسیدن به هدف خود کمک بگیرد اما در طرف مقابل، فلش به آسانی با او همراه شد. او در این مسیر از کمک و همکاری دونفر از دوستانش در اداره پلیس گاتهام نیز بهره میبرد. این دو باهم همکاری میکنند تا جلوی تهدیدات متعدد، از جمله نسخههای دیگری از جهان که جان میلیونها نفر را تهدید میکند، بگیرند. او سعی می کند خود و جهان را تحت کنترل نگه دارد. این افراد پس از دستگیری بتمن او را به مقر سازمان دادگاه جغدها برده و بتمن در این مکان با رهبر جغدها به نام استاد بزرگ ملاقات می کند. او حتی توانسته پیامهایی هم در قبال امپریالیسم و همچنین تبعات استعمار به مخاطب انتقال دهد. بروس وین یکی از میلیونرهای به نام و شناحته شده شهر گاتهام است که دو زندگی متفاوت از هم را تجربه میکند.

Iron Man تمامی المانهای لازم برای تبدیل شدن به یک از برترین فیلم های قهرمانانه سینما اقتباسی از کمیک بوک را در خود جای داده است. با وجود واکنشهای ضدونقیض به جوکر لتو در فیلم جوخهی انتحار، اسنایدر قصد دارد از قدرت بازیگری لتو و پتانسیلهای کاراکترش در لیگ عدالت نهایت استفاده را ببرد. طریقهای که داونی به شخصیت «تونی استارک» غالب شد، از کمتر بازیگری بر میآید. وقتی تیم برای چند هفته ناپدید شد، بتمن و بتگرل (Batgirl) به این نتیجه رسیدند که جوکر او را ربوده است. در شب هالووین ، مترسک که ظاهرا از وقایع تیمارستان آرکهام زنده مانده ، با پخش سم خود در کل شهر مردم را ترسانده و در مدت یک هفته ، شهر تخلیه میشود .