نقطه ضعف اخلاقی آمریکا در جنگ علیه تروریسم

از ابتدا، گوانتانامو ساختاری بود که هدف آن دور زدن نظارت قانونی داخلی و بین المللی بوده است. این زندان، یک محل بازداشت واقع در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خاک یک کشور خارجی، کنترل کامل دسترسی واشنگتن را فراهم کرده و در عین حال از هرگونه نظارت قانونی داخلی ناخوشایند جلوگیری می‌کند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، در سال‌های اخیر صدها نفر از مردان مسلمان به طور مخفیانه بازداشت شده و بدون محاکمه تحت سوء رفتارهای فیزیکی و روانی قرار داشته‌اند که برخی از این رفتارها معادل شکنجه است.

با اجازه دولت آمریکا و ارتش این کشور، سازمان سیا در شیوه‌های بازجویی خود از این افراد از رفتارهایی مانند زدن، جلوگیری از خواب، صدای بلند، زندان انفرادی، سرمای شدید، تحقیر جنسی و غرق مصنوعی برای اعتراف گیری استفاده کرد.

براساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز در جولای ۲۰۲۲ منتشر کرد، آمریکا ۷۸۰ مرد را که همگی مسلمان هستند از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتانامو بازداشت کرده؛ این در حالی است که مشخص شده بسیاری از این افراد هیچ ارتباطی با سازمان القاعده نداشته‌اند.

بسیاری در آمریکا هنوز نمی دانند که در طول دو دهه گذشته چگونه سازمان سیا و ارتش آمریکا به طور سیستماتیک حقوق مسلمانان خارجی زندانی در این زندان را نقض کرده است.

گلوبال تایمز در پایان مقاله خود نوشت: حقیقت باید گفته شود. عدالت باید رعایت شود. اشتباهات باید اصلاح شود. کسانی که مسئول حملات تروریستی هستند باید در برابر قانون پاسخگو باشند و اقداماتی را برای جبران آثار جنایت خود انجام دهند. همچنین کسانی که مردان و زنان، پسران و دختران بی گناه را به نام مقابله با تروریسم زندانی و شکنجه کرده و کشته‌اند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84909664/%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85

دولت بوش افراد بازداشت شده در این زندان را به عنوان «مبارزان غیرقانونی» نامید که واژه جدیدی به جای واژه متعارف و سنتی «زندانیان جنگی» بود. این تاکتیک در نامگذاری باعث شد تا آمریکا در نحوه رفتار با افراد بازداشت شده دست بازتری داشته باشد. از آنجایی که آمریکا یکی از ۱۹۶ کشوری است که کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو را در خصوص رفتار با زندانیان جنگی امضا و تصویب کرده، به همین دلیل باید استانداردهای حداقلی را درباره آنها رعایت کند. کشورهای عضو این معاهده باید به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دسترسی به افراد تحت بازداشت را داده و مانع از خشونت و شکنجه علیه آنها شوند.

اگرچه باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار تعطیلی این زندان ظرف یک سال شد اما ۳۶ نفر از افراد زندانی در این زندان همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

تاکنون ۹ نفر از افراد بازداشت شده در این زندان جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود جنجال‌های موجود، آمریکا همچنان به اقدامات غیر بشری خود در خصوص مظنونان به اقدامات تروریستی ادامه داده و آنها را به پایگاه‌های نظامی خود منتقل کرده و شکنجه می‌کنند.

در طول دو دهه گذشته زندان گوانتانامو یکی از محوری‌ترین مباحث جنجالی بوده است. این زندان یکی از اصلی ترین نمادهای نقض حقوق بشر توسط آمریکا به نام دفاع از امنیت ملی است. این زندان نشان داد که آمریکا به نام مقابله با تروریسم، حقوق بشر و رفتار انسانی با بازداشت شدگان را به طور کامل زیر پا می گذارد.