وزیر دفاع اندونزی: خرید جت اف-۱۵ از آمریکا در مراحل پایانی است

به گفته وزیر دفاع ایالات متحده، واشنگتن از تلاش های اندونزی برای ادامه روند نوسازی سیستم ها و توانایی های دفاعی این کشور حمایت می کند. آستین تصریح کرد: دستیابی به اف ۱۵ قطعا قابلیت همکاری میان دو طرف را افزایش می دهد.

فرانسه ۸۰ فروند از هواپیماهای رافائل را به عنوان بخشی از توافق ۱۷ میلیارد یورویی در دسامبر گذشته به امارات فروخت. یونان اقدام به خرید ۲۴ هواپیما از این نوع در سال گذشته کرده که برخی از آنها دست دوم هستند.

اندونزی مدتی است که به دنبال بازسازی ناوگان هوایی قدیمی خود است که در حال حاضر شامل هواپیماهای اف-۱۶ ساخت ایالات متحده و سوخو-۲۷ و سوخو-۳۰ روسی است.

اعلام خبر توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا بر سر یک پیمان دفاعی، فراتر از این که تا حدی دست واشنگتن برای مقابله با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام را بازتر کرد، به ویژه برای اروپایی‌ها غافلگیر کننده بود.

جاکاراتا (پایتخت اندونزی) تاکنون شش فروند جت ساخت شرکت هوانوردی فرانسوی داسو را خریداری کرده و شرکت فرانسوی هنوز باید ۳۶ فروند باقی مانده را تحویل دهد.

وزیر دفاع اندونزی خاطرنشان کرد وزارت امور خارجه آمریکا در فوریه (اردیبهشت-خرداد) سال جاری از تصویب بسته ۱۳.۹ میلیارد دلاری فروش جنگنده های پیشرفته به اندونزی خبر داد.

وزیر دفاع اندونزی در دیدار با وی فنگ همتای چینی خود در هفته گذشته توافق کرد دو کشور رزمایش متشرک نظامی برگزار کنند.

بر اساس این گزارش، این اقدام اندونزی با هدف ارتقاء سامانه دفاعی این کشور صورت گرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پارابوو سابیانتو وزیر دفاع اندونزی این اظهارات را پس از دیدار با لوید آستین همتای آمریکایی خود در جاکارتا، پایتخت این کشور، اعلام کرد.

پرابوو که ژنرال سابق نیروهای ویژه اندونزی نیز به شمار می آید، با اشاره به تنش بین قدرت های بزرگ در منطقه هند و پاسیفیک گفت: جاکارتا به سیاست عدم تعهد خود متعهد است و برای تداوم روابط خوب با چین و آمریکا تلاش می کند.

در پیمان آکوس انگلیس و آمریکا متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان آکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84949225/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%88%D9%86%D8%B2%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%81-%DB%B1%DB%B5-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AD%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

به نوشته پایگاه خبری پولیتیکو، سفارش جدید نظامی اندونزی پیروزی نسبی برای فرانسه در منطقه هند- اقیانوس آرام قلمداد می شود. چنن موفقیتی چند ماه بعد از رسوایی پیمان اکوس در سپتامبر ۲۰۲۱ بدست آمده که استرالیا به طور ناگهانی توافق خرید زیردریایی از فرانسه را با هدف ائتلاف با آمریکا و انگلیس متوقف کرد.

اندونزی در بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد بود قصد دارد دو زیردریایی مدل اسکورپین را در قرارداد نظامی که ارزش آن فاش نشده است خریداری کند.