چین در بلندمدت راهبر اصلی رشد اقتصاد جهانی باقی می‌ماند

از آنجایی که درگیری روسیه و اوکراین بحران انرژی اروپا را تشدید می کند، آلمان برنامه هایی برای کاهش بیش از ۲۵ درصدی مصرف گاز طبیعی به ویژه در صنایع انرژی بر دارد. به گفته چانگ ران، محقق ارشد موسسه تحقیقات سرمایه گذاری ژیکسین، این نشان می دهد که تولید مواد شیمیایی اروپا ممکن است تا حدی سخت شود و در نتیجه صادرات این قاره در زمینه تولیدات مکانیکی، مواد شیمیایی، تجهیزات حمل و نقل و سایر بخش ها کاهش یابد.

«هوو جیانگو» معاون مؤسسه مطالعات سازمان تجارت جهانی چین، روز پنجشنبه به گلوبال تایمز گفت: تعدیل در رشد تجارت را می توان به کاهش سفارشات در راستای کاهش گسترده اقتصادهای خارجی نسبت داد.  کاهش ارزش رقابتی در ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورها در بحبوحه تقویت دلار آمریکا نیز فشار نزولی بر صادرات چین وارد کرده است.

در بلندمدت، چین به عنوان محرک اصلی رشد اقتصاد جهانی، کار خود ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، انتشار اوراق قرضه تامین مالی پروژه های در حال ساخت را در اولویت قرار خواهد داد.

خبرگزاری شین هوا؛ در مقاله ای در اوایل سال جاری به نقل از «بورگه برنده»، رئیس مجمع جهانی اقتصاد (WEF) گفت: ما انتظار داریم اقدامات چین و مقامات چینی منجر به احیای رشد شود.

تلویزیون دولتی چین، روز پنجشنبه گزارش داد: در تلاشی تازه برای احیای اقتصاد، جلسه اجرایی شورای دولتی به ریاست نخست‌وزیر لی کچیانگ در روز چهارشنبه متعهد شد که تا پایان انتشار ۵۰۰ میلیارد یوان (۷۱.۹۲ میلیارد دلار) اوراق قرضه ویژه از سهمیه‌های استفاده نشده دولت‌های محلی از سال ۲۰۱۹ به پایان برسد.

انعطاف‌پذیری در میان فشار

رئیس مجمع جهانی اقتصاد با ابراز خوش بینی خود نسبت به توسعه اقتصادی میان مدت و بلندمدت چین، گفت: نقش چین در تضمین رشد جهانی باورنکردنی بوده است… آنچه در چین از نظر اقتصادی اتفاق می‌افتد تأثیر زیادی بر سایر نقاط جهان دارد و این امر ادامه خواهد داشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84883179/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%85%D8%AF%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF

به گزارش روز شنبه ایرنا از گلوبال تایمز، اقتصاد چین در حال حاضر با مشکلات متعددی از جمله شیوع کووید-۱۹ و تضعیف تقاضای خارجی مواجه است، کاهش قابل توجه صادرات در ماه اوت (مرداد)، مهم ترین نشانه این مشکلات است که بخشی از تخریب چشم انداز توسعه اقتصادی چین از سوی وارد کنندگان خارجی است. به گفته اقتصاددانان، با این حال، بنیادهای اقتصادی چین، برخلاف شرایط وخیم در سایر اقتصادهای بزرگ، مستحکم هستند و نقاط روشن و اقدامات سیاسی کافی وجود دارد که رشد پایدار را برای چنین سال مهمی تضمین کند.

این بازگشت به طور کلی کاهش سرعت صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی این کشور را از ژوئیه تا اوت را نشان داد که بیش از نیمی از کل صادرات را تشکیل می داد.  صادرات محصولات انرژی نو، این کشور را از سایر اقتصادهای بزرگ که به دلیل بحران انرژی در پی تنش های اوکراین فلج شده اند، متمایز می کند.

بر اساس آمار گمرک، صادرات تلفن همراه چین، به دلار در هشت ماهه اول ۳.۹ درصد افزایش یافته است که افزایش ۲.۱ درصدی در هفت ماه اول را نشان می دهد.

وی ادامه داد: یوان چین در مقایسه با دلار آمریکا تا کنون بیش از ۹ درصد در سال جاری ضعیف شده است، اما بسیار قوی تر از ین ژاپن و وون کره جنوبی باقی مانده است و افزود که شیوع پراکنده اومیکرون تأثیر خاصی بر تسهیل صادرات داشته است.

ظرفیت های لجستیکی، آمارهای گمرک روز چهارشنبه نشان داد که صادرات این کشور بر حسب دلار در ماه اوت نسبت به سال قبل ۷.۱ درصد رشد داشته است، در حالی که صادرات این کشور در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است. این در مقایسه با افزایش ۱۸ درصدی رشد صادرات و افزایش ۲.۳ درصدی واردات در ماه جولای است.